Vesiurheilu käsittää erilaisia lajeja, kuten avovesiuintia, surffaamista, purjelautailua, melomista ja monia muita. Myös useimpia lajia, kuten aerobicia voi soveltaa vedessä tehtäväksi. Tietyllä tavalla vesiurheilu sopii siis kaikille, mutta jotkut vaativammat harrastukset vaativat runsaasti koordinaatiota ja säännöllistä harjoittelua. Monet lajit vaativat myös erilaisia välineitä ja niidenkin taso vaihtelee sen mukaan onko kyseessä satunnainen harrastaja, aktiiviurheilija vai ammattilainen. Mikään ei toki estä myös satunnaista harrastajaa hankkimasta ammatilaistason varusteita, mutta yleensä tason kasvaessa kasvaa hintakin, joten ilman erityisen lihavaa lompakkoa kannattaa harkita tarkkaan, haluaako hankkia varusteita muutaman kerran vuodessa tapahtuvaan harrastukseen.

Tälle sivustolle on eritelty runsaasti tietoa erilaisista vesiurheiluun liittyvistä lajeista ja mäkihypystä. Mäkihyppyä, surffausta ja kajakointia käsitellään erikseen omissa artikkeleissaan. Sen lisäksi muita vesiurheiluun liittyviä lajeja on esitelty erikseen pienempinä artikkelin osina. Lisäksi sivulla kerrotaan yleistietoa varusteista ja lajeihin liittyvästä turvallisuudesta.

Välttämättömät ja vapaaehtoiset varusteet

Riippuen lajista, on olemassa varusteita joita laji ehdottomasti vaatii ja toisaalta niitä, joita ei välttämättä kannata hankkia, ellei ole aktviinen lajin harrastaja. Mäkihypyssä varusteet ovat melko kiinteät, siihen tarvitaan sukset, hyppypuku, kypärä, suojalasit, hanskat, monot ja siteet. Luonnossa, pienissä mäennyppylöissä laskiessa ei toisaalta tarvita muuta kuin sukset ja lämpimät vaatteet, mutta toki turvallisuuden kannalta myös kypärä on aina hyvä varuste.

Vähiten vesilajeista varusteita vaatii tavallinen ja avovesiuinti, jossa ei oikeastaan tarvitse kuin uimapuvun ja kisoissa uimalakin. Riippuen kuitenkin olosuhteista, esimerkiksi Suomen kylmissä vesissä voi olla hyvinkin järkevää satsata märkäpukuihin ja muihin lämmittäviin varusteisiin, jos aikoo viettää vedessä pidempiä aikoja. Märkäpuku on ehdoton Suomessa ja muissa pohjoisten alueiden vesissä myös sukelluksessa, surffauksessa ja purjelautailussa, jonka lisäksi kannattaa pohtia sijoittamista kenkiin, joita voi käyttää näissä lajeissa. Toisaalta jos surffaus- ja purjelautailumatkat suuntautuvat pääasiassa lämpimille seuduille, eivätkä kylmät vedet houkuttele, kannattaa myös harkita tarkoin märkäpuvun ostamista.

Melomisessa ja kajakoinnissa on alkuun mahdollista vuokrata kajakki tai kanootti ja onkin suositeltua, että melomista harjoitellaan aluksi kokeneemman melojan seurassa ja turvallisissa vesissä. Ennen oman kajakin hankkimista on syytä perehtyä esimerkiksi siihen, onko oma mieleinen tyyli koskimelontaa, retkimelontaa, kuntomelontaa tai kenties kaikkia, jolloin saattaakin joutua hankkimaan useamman kajakin.

Alkuun pääseminen on harvoin vaikeaa

Monissa vesiurheilulajeissa ja mäkihypyssä alkuun pääseminen on yleensä melko helppoa, toisin kuin yleensä luullaan. Varsinkin suosituissa surffaus ja sukelluskohteissa, kuten Balilla ja Thaimaassa on mahdollista osallistua alkeiskursseille lähes ympäri vuoden ja niitä järjestävät useat firmat. Uimataitoa voi treenata Suomessa sekä uimahalleissa, että luonnonvesissä ja myös erilaisia tasapainoharjoituksia on helppo tehdä kotona tai kuntosaleilla esimerkiksi tasapainolaudan avulla. Surffauksessa tasapaino on erittäin tärkeässä osassa ja kehittyy toki harrastuksen myötä, mutta pitkän tauon aikana voi olla hyvä tehdä erinäisiä harjoituksia, jotta lajin pariin palaaminen ei ole yhtä hankalaa. Mäkihyppyyn voi puolestaan tutustua olemalla yhteydessä paikalliseen hiihto- tai lasketteluseuraan.

Turvallisuus on huomioitava aina

Mikään urheilu ei ole täysin riskitöntä ja toisissa lajeissa loukkaantumisen riski on suurempi kuin toisissa. Ulkoisten olosuhteiden huomiointi ja yleiseen turvallisuuteen panostaminen vähentää huomattavasti loukkaantumisten ja onnettomuuksien riskiä. Vesille lähtiessä hyvä uimataito on täysin välttämätön ja useaimmat surffikoulut vaativatkin 200 metrin uinnin suorittamista altaassa ennen tuntien aloittamista.

Sään tulkinta sekä säätietojen, että oman tarkkailun perusteella on myös tärkeää osata, erityisesti jos tarkoituksena on olla vesillä pidempään. Myös mäkihypyssä tuuliolosuhteita on syytä osata tulkita hyvin, sillä varsinkin isoissa hypyissä ne voivat vaikuttaa merkittävästi. Myös erilaisten varoitusten merkitys on ymmärrettävä ja osattava toimia niiden mukaan. Myös ensiaputaidot ovat usein hyödylliset.

Turvallisuutta lisäävien varusteiden, kuten kypärien ja suojien määrässä ei kannata myöskään tinkiä, varsinkaan jos kyseessä on laji, jossa loukkaantumisen riski on suuri, kuten koskimelonta. Myös lämpimänä pitävät varusteet ovat tärkeitä hypotermian ehkäisyn vuoksi.